Här samlar vi tips för kommande bergslopp som Kiruna Extreme, BAMM, fjällräven Classic mm.

  • Använd aldrig vätskeblåsa. Fjällen är fyllda med bäckar och vattendrag. Ta med en flaska, 50-75 cl med stor öppning som går snabbt att fylla. Då bär man inte vätska i onödan.

  • Använd skor med dubb. I ett bergslopp varierar underlaget, allt från grässlänter och stigar till is och hala stenar. Dubbskorna har inte alltid bäst grepp, men du har alltid samma grepp och man kan alltid lita på fästet. Testa skorna på olika underlag innan tävlingen så vet du hur de sitter.

  • Pröva ut en bra ryggsäck. Lätt, stryktålig och med bra passform. Prova och känn efter. Dyrast är inte alltid bäst för dig.

  • Packa ner prylarna i 2 plastpåsar. Det håller utrustningen i ryggsäcken torr om det regnar. Plastpåsarna används sedan i skorna under tiden i nattlägret. Skorna blir blöta under loppet och när du bytt till torra strumpor och måste gå i skorna så tar du plastpåsarna runt fötterna så dina nya strumpor hålls torra.

  • Använd vaselin. Smörj in känsliga ställen som du brukar få skav på och ta med dig extra vaselin om skav uppstår på nya ställen. Loppen är långa och efter flera timmars löpning så kan man få skav på ställen man aldrig förr fått skav på. Vaselin kan man även smörja in händerna med om det blir kallt.

  • Hjälp varandra. Under lopp som är långa så går formen upp och ner hela tiden. Om en i laget är på väg att gå väggen så ska man i tid hjälpa varandra. Den starkare kan hjälpa till att bära ryggsäcken eller gå bakom och trycka på i uppförsbackarna. En elastisk draglina kan vara till stor hjälp om orken tryter för en i laget.

  • Packa ner sovsäcken i en lätt vattentät påse. Då kan man i nattlägret fylla påsen med vatten och på så vis behöver man inte gå och fylla på vatten när man är vid tältet hela tiden.

  • Ät och drick ordentligt. Loppen är långa. Bestäm er för att äta eller dricka var 20:e minut.

  • Ta med en belöning till nattlägret. Ta chips, smågodis eller något annat som inte är för tungt. Ibland blir det lång tid i nattlägret och något bra att gå och tugga på ger energi och blir som en belöning också.

  • Drick energidryck. Ta med någon extra tablett eller pulverpåse att dricka antingen under loppet eller i nattlägret. De innehåller mycket vitaminer och mineraler som även är bra för återhämtningen.

  • Tänk lätt. Försök att tänka på att hålla packningen lätt. Alla gram räknas och i slutändan blir det till kilon. Använd lätta prylar och ta bara med det nödvändigaste, kom dock ihåg att grejerna måste hålla också. Vikt och hållbarhet blir ofta en avvägning. Mest vikt finna att spara på tält, sovsäck och kök.

  • Fokusera på orienteringen. Gör man bom på ett bergslopp så tappar man fort 15-20 minuter. Det kan vara jobbigt att behöva gå uppför onödiga backar p.g.a. en orienteringsmiss.

  • Testa utrustningen och laget innan tävling. Då vet man att det funkar och att man har rätt partner inför två dagar på fjället.

Njut av loppet och miljön!